Gastric bypass

Nu mina vänner ska jag skriva om något som kommer att förändra mitt liv, jag har tagit ett beslut och bestämt mig för att göra en gastric bypass operation!
"Vid gastrisk bypass kopplas magsäcken bort, så maten inte passerar den. Istället kopplas tunntarmen direkt till en liten ficka strax efter matstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen."

Detta har inte varit något lätt beslut för mig, jag har velat, egentligen i flera års tid. Men har hela tiden intalat mig själv att jag kan fixa detta på egen hand, och det vet jag att jag kan för jag har gjort det, till en liten del. Men tio kilo räcker tyvärr inte för mig, inte femton eller tjugo heller... Men jag vill kunna gå in i en affär och köpa vilka kläder jag vill, inte köpa ett klädesplagg bara för att det bara var just det som passade mig... sluta vara rädd att visa mig i badkläder, ja listan kan göras lång.

Min resa började egentligen redan i början på februari, en dag i slutet på januari ringde jag och fick en tid på hälsocentralen i Svenstavik. Där fick jag träffa en läkare och fick ta massa prover, EKG m.m. Sen den dagen har det blivit några fler läkarbesök samt gruppträff, på sjukhuset inne i Östersund. Operationen skulle egentligen ha blivit av nu i höst (vilket är väldigt snabbt fom första start) men eftersom vi åker till Thailand i mitten på november så kom jag och min operationsläkare överens om att vi skulle spara det till efter nyåret, att åka nyopererad till Thailand kändes inte jättelockande...

Det kommer inte att vara en lätt väg, som många tycks tro, och som läkaren säger "Det är en hjälp till självhjälp" Du kommer inte kunna ligga på soffan och äta praliner och vips har du gått ner 25 kilo, det kommer krävas stor fysisk och mental ansträngning från mig. Och många gånger kommer jag nog undra vad jag givit mig in på. Men jag har haft den turen (än så länge) att bara mötas av positiva reaktioner, och det är en stor del i att man ska klara det. Och nu känns det ganska okej faktiskt, tanken på mitt nya liv ger mig adrenalinkickar och jag längtar till den dagen jag slipper skämmas över mig själv!


Nu vet Ni...



Kommentarer
Postat av: Joanna

Spännande Erika! Då kan vi följas åt! Jag ska ju också göra den, nov/dec någon gång blir min op av är det sagt. Börjar kännas nervöst! Och visst har man tvekat både en och två gånger. Det är ju ett väldigt stort beslut. Men jag har bestämt mig.

Längtar tills man blir mer rörlig, kunna leka med Anton fullt ut, inte behöva avstå från aktiviteter pga ens storlek.



Allt bra med er annars?

Kram från Örebro!

Postat av: Sara

Lycka till darling!!! =) Vi satsar på Beach 2011!

2010-10-18 @ 21:00:57
URL: http://frokenmamsen.blogg.se/
Postat av: Grannen

Även om jag visste om det så rös jag och blev tårögd när jag läste det!!!!

Önskar dig ALL lycka!!!

2010-10-18 @ 21:08:41
Postat av: Emelie

Love you!

2010-10-19 @ 00:51:51
Postat av: Mamma Di

Du har mitt fulla stöd och jag önskar Dig all lycka!

2010-10-19 @ 07:49:28
Postat av: Gudmor

Erika, jag finns här för dig. Förstår att det kommer vara en tuff period du har framför dig., Men jag vet också att du är envis vilket innebär att detta kommer du klara galant. Att ta ett sådant beslut förstår jag är tufft och det måste kännas skönt att tagit steget i samråd med läkare. Jag önskar dig all lycka och säg till om du vill att jag kommer upp. Puss på dig min allra bästa vän. Pussa Leon från gudmor.



2010-10-20 @ 10:58:23
URL: http://secondchange.blogg.se/
Postat av: Felicia

Fan va roligt för dej Erika! Hejjar på dej! De där fixar du lätt!! Hadé bäst! Kramar

2010-10-21 @ 19:04:27
URL: http://filisia.blogg.se/
Postat av: TeA

Vilken grej bejb, förstår att de ha vare svårt... och kommer att bli. Jag finns här för de även om ja är en bit bort nu!:) Men som dom andra skrivit: De där fixar du! ;) Kör så de ryker! Pöss

2010-10-21 @ 19:41:21
URL: http://amomentoftea.blogg.se/
Postat av: Louise

Hejar på dig till tusen och du kommer självklart fixa det ! Jag finns också här för dig :) Stoora kramar och mukar och pipar!

2010-10-21 @ 19:52:01
Postat av: Kimsan

Hade anat att Sara skulle göra en efter hennes små antydningar på hennes blogg men du har lyckats hålla det helt hemligt, i alla fall för mig!Jag önskar dig alla lycka till och hoppas att allt går bra, har hört att det finns stora risker också men det går säkert hur bra som helst bara man följer alla råd och rekommendationer!

Kram på dig vännen!

2010-10-25 @ 23:12:43
URL: http://mammanochtrollungarna.blogg.se/
Postat av: Emma

Önskar dig lycka till vännen,tänker på dig.Kram!

2010-11-03 @ 15:38:50
Postat av: Cathrin

Har en väninna som gjorde en sån operation i våras och hon har gått ner över 30 kg tills nu. Det har gjort henne massor med gott och jag hoppas det ger dig samma sak! Det är inget litet beslut att fatta, men det är ett stort steg för att må bra! Jag håller tummarna för dig Erika!

2011-01-01 @ 22:30:12

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad vill du?

Trackback